Într-un articol precedent am abordat problema modului în care în Popești-Leordeni s-a dezvoltat partea de vest a orașului. Cum lupa a fost pusă doar pe rezultatele venite de la Curtea de Conturi, care a arătat grave probleme în ce privește aplicarea taxelor în raport cu gradul de finalitate al acestora, revin asupra problemei și am să punctez lucrurile prin ochii Administrației Locale, ai Prefecturii și ai Inspectoratului de Stat în Construcții.
Popești-Leordeni se dezvoltă de mai bine de un an fără ca în spatele aprobării construcțiilor din zonă să existe un Plan de Urbanism General. Viitorul proiect de dezvoltare a zonei, care include și următoarele 300 de hectare de teren peste care se va turna beton, urma să fie aprobat vineri, 13 martie 2015. Numai că, surpriză, arhitectul șef al orașului s-a îmbolnăvit, iar ședința s-a amânat pentru 18 martie – ora 10.00.
Rezolvă ceva aprobarea noului PUG al Popești-Leordeni? „În principiu Legea spune clar că nimic nu poate fi autorizat pentru construcție dacă nu este respectat PUG-ul. Ca să fiu cinstit cu dumneavoastră, nu cunosc exact cele care se produc în Popești-Leordeni. Sunt de puțin timp în această funcție, dar am reușit să aflu că Popești-Leordeni este un punct sensibil, fierbinte, din acest punct de vedere. Revenind la PUG, la ce urmează să se aprobe pentru viitor, el nu reprezintă o garanție că lucrurile se vor respecta întocmai. Eu sunt convins că și în vechiul PUG exista
prevăzut a se construi parc, școală, spații verzi la blocuri, străzi corespunzătoare etc. Însă Administrațiile locale îl schimbă după bunul plac: vin cu PUZ-uri, apoi cu PUD-uri și…uite așa se naște haosul” – mi-a declarat Andrei-Mihai Arghir, Inspector șef regional în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Construcții București-Ilfov.
Discuția purtată cu șeful ISC a avut un preambul. El s-a produs prin cele declarate de primarul Petre Iacob, atunci când s susținut că „este treaba Inspectoratului de Stat pentru Construcții să verifice dacă autorizațiile emise sunt legale, dacă cei care construiesc încalcă ori nu legea„, dar și prin cele susținute de Administratorul Public Florin Preda atunci când mi-a spus că „Primăria este oarecum legată de mâini și de picioare în acest caz. ISC este cel care are obligația să vegheze la bunul mers al lucrurilor în zonă!” Chiar așa să fie?
” Autorizația de construire constituie actul final de autoritate al administratiei publice locale pe baza căruia este permisă executarea lucrărilor de construcții corespunzător măsurilor prevăzute de lege, referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor” – LEGEA nr. 50/1991, Actualizată în 2014, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții
Întrebarea i-am pus-o și celui care, în principiu, veghează la respectarea normelor de construire în zona București–Ilfov. „Noi nu putem să facem prea multe lucruri. Repet, baza pentru emiterea acestor autorizații o reprezintă Legea 50/1991. În baza ei se produc toate mizeriile din țara țara. Mă refer la partea cu construcțiile… Ce se întâmplă? În general ADMINISTRAȚIILE Publice Locale au transferat partea de control către Poliția Locală. Noi nu avem dreptul, legal, să luăm acest oragn la întrebări. O poate face doar Consiliul Local Teritorial sau Ministerul de resort. Doar în cazul în care partea de urmărire a lucrărilor aflate în execuție, de autorizare, a rămas la arhitectul șef al orașului, abia atunci mai avem o pârghie care să ne ajute” – exlică Andrei-Mihai Arghir starea de fapt.
„Nu am cum să spun că nu aveți dreptate la cele pe care le formulați. Dacă este adevărată, problema cu canalizarea care nu există decât în acte pe Drumul Fermei este foarte, foarte gravă. Treaba cu drenajul pe verticală nu înseamnă CANALIZARE” – Andrei-Mihai Arghir, Inspector șef regional în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Construcții București-Ilfov
În aceste condiții se naște o întrebare: poate cineva să vegheze la bunul mers al lucrurilor într-un astfel de șantier precum cel din Popești-Leordeni? Primăria din Popești-Leordeni o ține pe a ei: „să vină ISC-ul, să
cerceteze. Noi ne-am făcut treaba și în anul 2014 s-au aplicat amenzi în cuantum de 44.500 de lei, din care s-au încasat 40.850 de lei, air în anul 2015 s-au aplicat amenzi în cuantum de 11.500 de lei din care s-au încasat 4.500 de lei„. Așadar neregulile din respectarea autorizațiilor de construcție din zonă sunt cifrate undeva sub 10 mii de euro în 2014. Adică fix banii pe care dezvoltatorii de aici îi cheltuie în 3 zile pe masa din oraș! Ar trebui să tremure de frica penalizărilor? Să fim serioși!
Dinspre ISC acuzele curg spre Autoritatea Publică Locală. „Haideți să vă spun cum stau treburile. Noi avem foarte puțini oameni arondați pentru munca de teren. De ce? Știți foarte bine situația cu Bugetul la nivel național. În aceste condiții facem ce putem pentru a ține lucrurile sub control. De exemplu, în 2014 am efectuat un astfel de control în Popești-Leordeni. Nu am putut să facem nimic, nu am putut să constatăm ceva în neregulă. Știți de ce? Pentru că exact înaintea noastră a trecut prin șantierele din zonă Autoritatea Publică Locală și a constatat neregului, a dat amenzi și a închis șantierele până la remedierea problemelor. În astfel de cazuri Legea nu ne dă dreptul să intervenim, ca supracontrol. Că nu avem ce să verificăm. Ce să constatăm, că un șantier a fost închis temporar? Înțelegeți ce vreți din acest lucru…” – spune Andrei-Mihai Arghir, Inspector șef regional în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Construcții București-Ilfov.
Șeful Inspectoratului de Stat pentru Construcții spune că singura pârghie legală prin care „cele care se întâmplă în astfel de zone se transformă în instrument de tragere la răspundere este să putem să constatăm neregula, să putem să înaintăm către Instituția Prefectului cazul, iar ea să atace în contencios. Credeți că putem face asta atâta timp informația unui control circulă cu repeziciune, iar șantierele se închid până să ajungem acolo sau sunt închise în urma unor controale efectuate – că așa se nimenrește (!) – taman atunci de către Autoritatea Publică Locală?”
Nici prefectul de Ilfov, Mihai Daniel Rășică nu vede o portiță care dezvolte puterile unor instituții în ce privește astfel de afaceri. „Nu vreau să mă scuz, dar noi suntem limitați legislativ mai mult decât credeți. Trăim într-un cerc vicios, lucru care mă face să mă întreb de foarte multe ori: ce caut eu aici? Mă uit peste cele publicate de către dumneavostră, peste actele pe care le aveți în posesie, și mă întreb: de ce aceste informații nu au fost transmise de către Curtea de Conturi către alte organe?”
Același lucru îl întreb și eu: de ce Curtea de Conturi nu a sesizat DNA, DIICOT sau alte structuri competente în urma controalelor realizate la primăria din Popești-Leordeni? De ce astfel de instituții nu se auto-sesizează în urma dezvăluirilor făcute în ultimii ani de către presă?
„Din păcate, dacă o construcție a fost finalizată, i s-a făcut recepția… nu prea mai ai ce să îi faci. Poți cere demolarea ei. Cum în acele blocuri stau mii de oameni, cumpărători de bună credință, nu prea mai poți aplica treaba cu demolatul. Rămâne doar ca alte instituții, care se ocupă cu cercetarea unor lucruri cu iz penal, să dezvolte achete” – Andrei-Mihai Arghir, Inspector șef regional în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Construcții București-Ilfov
PUG-ul aprobat intr-o saptamana?!! Asta aud din 2008. De cand am cumparat si eu o palma de teren in extravilan aud doar: „Saptamana viitoare sau in maxim doua saptamani este gata. Mai trebuie sa dea nu stiu cine ce hotarare/aviz.” Cand am intrebat despre PUG la primarie ( despre care le-am spus ca este expirat din 2014 – si legal nu puteau sa il mai prelungeasca pentru ca o facusera o data deja si legea nu le mai permitea inca o prelungire) mi s-a spus ca de fapt se face PUZ pentru terenul care ma interesa pe mine.( este vorba de bucata de teren intre drumul Fermei si centura). Inainte de fiecare an electoral se promite elaborarea si finalizarea PUG-ului. Doua saptamani in acceptiunea celor de la primarie inseamna ANI !!! in fiecare an din 2008 incoace am citit fiecare buget. TOATE aveau bugetata elaborarea PUG-ului. Guess what? De 7 ani incoace nu s-a realizat desi era trecut si oficial si bugetat in cheltuielile primariei. Ma gandesc eu…. oare nu a fost cu premeditare? De vreme ce nu exista PUG valabil pentru Popesti orice amenda pentru nereguli in constructii poate fi anulata in instanta. Citisem si eu curios care sunt urmarile unui PUG expirat si cam asta gasisem: Constructii haotice care nu pot fi amendate deoarece nu exista un PUG valabil (sau sunt amendate dar amenzile anulate in instanta).
Proiectul de PUG se afla in dezbatere publica din 2012 – adica de 3 ani pe site.
Sunt convins ca este doar o chestiune de timp pana ca DNA va descinde si-n Popesti, se intampla la case mari, d-apoi la garsoniere…este imposibil sa creada cineva ca lucrurile care se petrec aici nu sunt supravegheate si documentate de baietii d-nei Kovesi…porcii astia o sa fie legati la un moment dat, o sa vedeti!
Pai si ce ramane de facut … Noi cei in suferinta ce mai putem face …. Sa filmam toate neregulile …. Poate prin intermediul dumneavoastra vor fi vizibile ….
Ceea ce constata inspectorii Curtii de Conturi se materializeaza intrun raport care merge la un consiliu prezidat de un cancer PSD numit Vacaroiu care hotaraste ce materiale se inainteaza organelor de cercetare penala si pe care se pune batista pe tambal.
Tocmai de aceea am decis ca toate astea sa fie publice, sa ajunga la DIICOT si DNA prin memorii!
[…] 2. https://ovidiuciutescu.wordpress.com/2015/03/13/raspunsul-isc-la-dezvoltarea-urbanistica-din-popes… […]
daca aveti dovezi de ce nu sesizati DNA?
De unde ati dedus ca nu am facut asta? PS. Oricum, DNA si DIICOT ar fi trebuit sa se autosesizeze in urma raportului Curtii de Conturi!
nu am dedus, am intrebat pur si simplu, ca si pe mine ma intereseaza soarta orasului nostru, am copii mici si vreau sa creasca intr-un oras fara praf si mizerie
Pt asta, Victoria, ar trebui sa fim uniti nu doar online. De asta am si demarat aceasta disputa: sa ne creasca copiii civilizat!
[…] discuției nici nu cred că este greu de anticipat: spectacolul urbanistic de care avem parte în prezent. Tare mi-ar plăcea ca la finalul întâlnirii să aud că s-au luat și măsuri, că va exista o […]
obositor sa citesti scrisul alb pe fundal negru
…suntem pe template free. cand vor fi bani si pt investitii, cand o astfel de treaba merita sa fie transformata intr-o afacere…se va schimba si infatisarea. pana atunci….
Bună ziua!Am un teren în extavilan în Popesti astept de ani de zile aprobarea PUG—ului or.Popesti de ani de zile pentru a putea să încep constructia unei case.De fiecare dată când m—am interesat de stadiul în care se află PUG—ul mi sa spus că urmează în curând că să se aprobe.Ultima oară trebuia să se întâmlple acest lucru la sfârsitul lui 2014.Eu cred că problema pentru care nu se aprobă PUG—ul rezidă din interesele mafiei marilor dezvoltatori(rechinii imobiliari) care împreună cu autoritătile locale au interes ca PUG—ul să nu fie aprobat pentru ca să aibă posibilitatea să vândă apartamentele construite la preturi mari si făra concurenta.Vă rog petru toti cititorii acestei postări care sunt în situația mea să mă contactați pe mobil la tel.0771726700
Buna ziua. PUG-ul exista doar pe hartie. In realitate el nu are cum sa fie aprobat, autoritatile locale necomandand vreun studiu in acest sens: de trafic, democrafic, utilitar etc. Asa ca, puteti sa sporiti nr minciunilor spuse de clica lui Iacob si cu brasoava asta!